Wat verandert er in 2020 voor de aanschaf van een (elektrische) auto?

De ingang van het nieuwe jaar gaat vanzelfsprekend weer gepaard met nieuwe regels binnen de markt.

De bijtelling voor volledig elektrische auto's is met ingang van 2020 verdubbeld, eigenaren van dieselauto's worden geconfronteerd met een fijnstoftoeslag en de BPM-tarieven zijn aangepast.

Er was tegen het eind van 2019 een behoorlijke run op elektrische auto's in de privé of zakelijke lease. Dit was geen verrassing, aangezien de bijtelling met ingang van 2020 verdubbeld is. Vooral voor de dure volledig elektrische auto's zal de rekening fors oplopen. Ook eigenaren van van dieselauto's krijgen het wat meer voor de kiezen, nu de dieseltaks (roettaks) wordt ingevoerd. De roettaks is een extra dieseltoeslag voor auto's die op diesel rijden en meer dan 5 milligram per kilometer fijnstof uitstoten. Voor deze dieselvoertuigen geldt een verhoging van de wegenbelasting van maar liefst 15%. De overheid stuurt hiermee aan op een vermindering van het aantal dieselauto's (en busjes) op de Nederlandse wegen.

De bijtelling en bijbehorende grens.

Wie zijn auto van de zaak ook privé gebruikt, zal bijtelling moeten betalen: een bedrag dat bij uw loon wordt opgeteld en waar u dus ook belasting over betaalt. De bijtelling is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto. Voor brandstof auto's (ook hybride modellen) blijft het percentage 22% en met ingang van het nieuwe jaar is de bijtelling voor een volledig elektrische auto 8%.

De belangrijkste verandering voor BMW en MINI ten opzichte van 2019 is de bijtelling van volledig elektrische auto's. De bijtelling van volledig elektrische auto's is met ingang van 2020 verdubbeld van 4% naar 8%. Ondanks de verdubbeling van de bijtelling, geldt voor de elektrische auto nog wel een veel lager tarief dan de brandstof auto. En de grootste kostenbesparing is uiteraard het niet meer hoeven tanken van brandstof.

Naast het verdubbelde bijtellingspercentage gaat ook nog eens de bovengrens van het bijtellingspercentage omlaag. De bovengrens houdt in dat je tot een bepaald bedrag 8% bijtelling betaalt en boven dit grensbedrag de standaard bijtelling van 22%. De bovengrens lag in 2019 op €50.000 en ligt met ingang van 2020 op €45.000. Nog een tegenvaller, maar gelukkig hebben BMW en MINI er met enkele actietarieven voor gezorgd dat de aanschafprijs van een i3 of MINI Electric onder deze bovengrens zal liggen, en nog steeds binnen de voordelige bijtellingsregeling valt. Lees snel verder om te kijken wat dit voor onze elektrische modellen betekent.

Wat betekent dit voor de BMW i3?

De BMW i3 is steeds meer in het straatbeeld te zien. De groene intentie van de BMW i3 wordt nog eens flink ondersteund door het uiterst milieuvriendelijke productieproces in de BMW fabriek in Leipzig, waar zij voor elk onderdeel een ecologische oplossing gebruiken. Elektrisch rijden is populair en met de actuele verduurzaming van de wereld zeer verantwoord. Echter, is het verdubbeld bijtellingspercentage geen aangename bijkomstigheid in de opmars voor elektrische voertuigen. Ondanks het verdubbelde bijtellingspercentage willen wij u aan de hand van een getallen voorbeeld graag laten zien dat het nog steeds voordelig is om voor een i3 of i3s te kiezen.

Tarieven: BMW i3

Onderstaande tabel geeft de actuele (bijtellings)tarieven weer van de BMW i3. Interesse gekregen, meer informatie willen ontvangen of wilt u eens een ritje maken in de BMW i3? Onderstaande knoppen helpen u verder.

2019 2020
BMW i3 - fiscale waarde € 41.065,- € 41.065,-
Executive pakket € 4.995,- € 0,-
Totaal tarief BMW i3 (inclusief BPM) € 46.060,- € 41.065,-
Netto bijtelling p/m vanaf € 59,- (4%) vanaf € 102,- (8%)

Rij nu nog een BMW i3 met 4% bijtelling!

Wilt u nog kans hebben om een BMW i3 met een bijtellingspercentage van 4% te rijden? Wij hebben er nog een aantal in voorraad staan die in het jaar 2019 op kenteken zijn gezet, voor deze jong gebruikte BMW i3's geldt nog een bijtellingspercentage van 4%. In elk van deze modellen is het mogelijk een proefrit te maken of om ze te bekijken in onze showroom. Klik op onderstaande button voor het overzicht van onze BMW i3's met 4% bijtelling.

Elektrisch rijden in een MINI: De MINI Electric.

Met de komst van de MINI Electric is volledig elektrisch rijden nu ook in de unieke stijl van MINI te ervaren. De auto combineert duurzame mobiliteit met het rijplezier, expressieve design en de premium kwaliteit die zo kenmerkend zijn voor MINI. Het eerste volledig elektrische model van het Britse merk biedt het typische pure MINI gevoel en maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk.

Een 135 kW (184 pk) sterke elektromotor met directe vermogensafgifte, karakteristieke voorwielaandrijving en een innovatief systeem voor rijdynamiek met wielslipbeperking zorgen voor die typische wendbaarheid van een MINI, beter bekend als go-kart feeling. De modelspecifieke lithium-ion-accu maakt een actieradius tot 232 kilometer (WLTP) mogelijk. De hoogvoltage-accu is laag in de bodem van de auto geplaatst, waardoor er geen concessies worden gedaan qua bagageruimte in vergelijking met de conventioneel aangedreven MINI 3-deurs.

Tarieven: MINI Electric

Onderstaande tabel geeft de actuele (bijtellings)tarieven weer van de nieuwe MINI Electric. Interesse gekregen, meer informatie willen ontvangen of wilt u eens een ritje maken in de MINI Electric (vanaf 7 maart in de showroom)? Onderstaande knoppen helpen u verder.

Tarief
MINI Electric - fiscale waarde vanaf € 34.900,-
Private Lease vanaf € 499,- p/m
Operational Lease vanaf € 499,- p/m
Bijtelling vanaf € 87,- p/m (8%)