DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE MINI.

Met de komst van de MINI Electric is volledig elektrisch rijden nu ook in de unieke stijl van MINI te ervaren. De auto combineert duurzame mobiliteit met het rijplezier, expressieve design en de premium kwaliteit die zo kenmerkend zijn voor MINI. Het eerste volledig elektrische model van het Britse merk biedt het typische pure MINI gevoel en maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk.

IN MAART 2020 BIJ DUBBELSTEYN IN DE SHOWROOM.

JE RIJDT DE MINI ELECTIC AL VANAF € 34.900,- OF € 499,- PER MAAND.

Een 135 kW (184 pk) sterke elektromotor met directe vermogensafgifte, karakteristieke voorwielaandrijving en een innovatief systeem voor rijdynamiek met wielslipbeperking zorgen voor die typische wendbaarheid van een MINI, beter bekend als go-kart feeling. De modelspecifieke lithium-ion-accu maakt een actieradius tot 232 kilometer (WLTP) mogelijk. De hoogvoltage-accu is laag in de bodem van de auto geplaatst, waardoor er geen concessies worden gedaan qua bagageruimte in vergelijking met de conventioneel aangedreven MINI 3-deurs.

Met de nieuwe MINI Electric doet het Britse merk opnieuw een vooruitstrevende zet op het gebied van stedelijke mobiliteit. 60 jaar geleden vormde het revolutionaire design van de klassieke Mini de basis voor maximale interieurruimte op een minimale oppervlakte. De MINI werd gelanceerd in 2001 – een moderne herinterpretatie van creatief ruimtegebruik en uniek rijplezier – en vormt om die reden een uniek aanbod in het premiumsegment van compacte auto’s. De nieuwe MINI Electric wordt de eerste volledig elektrisch aangedreven compacte premiumauto en baant het pad voor een duurzame en toch uiterst emotionele rijervaring in de stad. Vanaf maart 2020 is de MINI Electric verkrijgbaar voor een consumentenprijs vanaf €34.900. Zowel privé als zakelijk leasen kan al vanaf € 499,- per maand. Geïnteresseerden kunnen de MINI Electric alvast reserveren via de online reserveringtool. Na een aanbetaling van € 1.250,- boekt u hiermee als één van de eersten een productieplaats voor de MINI Electric.

DE HIGHLIGHTS.

Eerste MINI en eerste compacte auto in het premiumsegment die volledig op elektriciteit rijdt.
Elektromotor met een vermogen van 135 kW (184 pk) en 270 Nm aan koppel.
Modelspecifieke lithium-ion-accu biedt een actieradius tot 232 kilometer (WLTP) – zonder beperkingen aan volume bagageruimte.
Kan worden opgeladen aan het stopcontact thuis, via een wallbox of openbaar laadstation, snelladen op gelijkstroom mogelijk tot 50 kW.
Driefasen laden: met een maximale laadcapaciteit van 11 kW kan de MINI Electric in tweeënhalf uur tot 80 procent worden opgeladen en in drieënhalf uur tot 100 procent.
Tijdens het opladen bij een snellaadstation kan de MINI Electric zelfs met een maximale laadcapaciteit van 50 kW binnen 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen.
Uitstekende wendbaarheid dankzij directe vermogensafgifte, laag zwaartepunt, voorwielaandrijving en wielslipbeperking dicht bij de regelunit.
Acceleratie van nul naar 60 km/uur in 3,9 seconden en van nul naar 100 km/uur in 7,3 seconden.
Karakteristiek design van MINI 3-deurs met modelspecifieke accenten.
Uniek digitaal instrumentenpaneel en bedieningselementen in het interieur.
One-pedal driving is mogelijk, recuperatie kan op twee niveaus worden ingesteld.
Marktintroductie in maart 2020.
Consumentenprijs vanaf € 34.900.
Private Lease-tarief vanaf €499,- op basis van 48 maanden en 10.000 km / jaar.
Operational Lease-tarief vanaf €499,- op basis van 48 maanden en 20.000 km / jaar.
Te reserveren via de online reserveringstool.

EEN VOLBLOED MINI.

De nieuwe MINI Electric is het eerste model dat stedelijke elektromobiliteit combineert met de unieke eigenschappen van het originele model in het premiumsegment van compacte auto’s. Het allereerste volledig elektrische model van het Britse merk is door en door een echte MINI. Het concept is gebaseerd op de MINI 3-deurs. De afmetingen, het design, de ruimte en het interieur van de nieuwe MINI Electric zijn duidelijk gebaseerd op het conventioneel aangedreven model. Bij de ontwikkeling van dit model werd er namelijk al rekening mee gehouden dat de modellenreeks zou worden uitgebreid met een volledig elektrisch model. In plaats van een benzine- of dieselmotor zit er een elektromotor onder de motorkap van de nieuwe MINI Electric. De compacte motor met geïntegreerde vermogenselektronica en transmissie is voor in het motorframe geplaatst met een stevige buisconstructie. De hoogvoltage-accu met modelspecifieke configuratie bestaat uit lithium-ion-cellen die zijn onderverdeeld in 12 modules. Samen zijn ze in T-vorm in de bodem van het voertuig geplaatst en hebben ze een bruto capaciteit van 32,6 kWh.

WENDBAAR KARAKTER.

De elektromotor is niet alleen kleiner maar ook veel lichter dan een verbrandingsmotor. Dit draagt bij aan de bijzonder harmonieuze aslastverdeling van de nieuwe MINI Electric. Net als het lagere zwaartepunt geeft dit het elektrisch aangedreven model een wendbaar karakter, waardoor het makkelijk te beheersen is, zelfs bij het nemen van bochten met hoge snelheid. De nieuwe MINI Electric biedt bovendien een superieure wegligging, niet in de laatste plaats dankzij de positie van de hoogvoltage-accu. Die is diep in de bodem van de auto tussen de voorstoelen en onder de achterbank geplaatst. Dankzij deze opstelling worden er geen concessies gedaan aan de beschikbare bagageruimte in vergelijking met de conventioneel aangedreven modelvarianten. Het bagagevolume onder de achterklep bedraagt - net als bij de MINI 3-deurs met verbrandingsmotor - 211 liter. Dat kan worden uitgebreid naar 731 liter door de rugleuningen van de achterbank omlaag te klappen. Het enige meetbare verschil: de carrosserie van de nieuwe MINI Electric is ongeveer 18 millimeter hoger dan bij het conventioneel aangedreven model, om te zorgen dat de hoogvoltage-accu in de bodem kan worden geplaatst. De elektronica wordt beschermd door de stevigere bumpersteun en motorframe, deze bescherming kost wel wat meer gewicht. Maar met een leeggewicht van 1.365 kilogram is het volledig elektrische model slechts 145 kilogram zwaarder dan de MINI Cooper S 3-deurs.

SPECIFIEKE MODEL ELEMENTEN.

Het design van de nieuwe MINI Electric wordt gekenmerkt door een aantal aanpassingen en subtiele wijzigingen ten opzichte van het conventioneel aangedreven model. Specifieke accenten verwijzen naar de toekomstgerichte aandrijving. De laadaansluiting zit boven het rechter achterwiel. Een MINI Electric logo in reliëf geeft het verschil in energiebron aan. Ook staan er gele versies van dit logo op de achterklep, grille en op de zij-inzetten voor de richtingaanwijzers, ook wel side scuttles genoemd. De voorzijde van de MINI Electric is gesloten omdat de elektromotor maar weinig koeling nodig heeft. Sierranden in dezelfde kleur geel op de grille en buitenspiegelkappen maken het design compleet. De MINI Electric is standaard voorzien van LED koplampen. Doordat de elektrisch aangedreven MINI geen uitlaatsysteem nodig heeft, is er ruimte voor luchtinlaten in de carrosserie en aan de achterkant. Ook de optionele 17 inch lichtmetalen wielen met asymmetrisch design in de uitvoering MINI Electric Corona Spoke 2-tone vormen een optimaal aerodynamisch oppervlak. Net als de standaard 16 inch lichtmetalen wielen in MINI Electric Revolite Spoke design zijn ze exclusief verkrijgbaar voor de nieuwe MINI Electric.

SNEL EN DYNAMISCH.

Het spontane koppel en de constante krachtontwikkeling – die niet wordt belemmerd door schakelen – zijn typerend voor de aandrijftechniek van de nieuwe MINI Electric. De krachtbron is de nieuwste, krachtige versie van de synchrone elektromotor ontwikkeld door de BMW Group. De motor van de nieuwe MINI Electric genereert een maximaal vermogen van 135 kW (184 pk) en het maximumkoppel van 270 Nm is al vanaf stilstand beschikbaar. De nieuwe MINI Electric versnelt dan ook vanuit stilstand naar 60 km/uur in slechts 3,9 seconden en van 0 naar 100 km/uur in 7,3 seconden. De nieuwe MINI Electric is niet alleen sportief maar ook vrijwel geluidloos. Daarom is een akoestische voetgangersbescherming standaard. Via een speakersysteem klinkt een opvallend geluid dat speciaal voor de MINI Electric is ontwikkeld. Het geluid bij lagere snelheden is zo ontworpen dat de klank herkenbaar MINI is. De wendbaarheid in combinatie met het direct reageren op het gaspedaal zal zorgen voor het ultieme go-kart gevoel. Om te voorkomen dat het instant hoge koppel van de elektromotor resulteert in tractieverlies, installeert MINI in de MINI Electric een innovatief DSC (Dynamic Stability Control) systeem. Dit anti-doorslipregelsysteem is specifiek ontwikkeld voor de spontane krachtontwikkeling van de elektromotor en biedt perfecte rijeigenschappen op elk type weg en bij alle weersomstandigheden.

ZUINIG MET STROOM.

De nieuwe MINI Electric beschikt over vier MINI Driving Modes: SPORT, MID, GREEN en het nieuwe GREEN+, dat speciaal is ontwikkeld voor de nieuwe MINI Electric. In de GREEN+ modus worden extra comfortfuncties, zoals verwarming, airco en stoelverwarming, beperkt of uitgeschakeld om de actieradius te vergroten. Daarnaast wordt de actieradius ook vergroot door middel van het zogenaamde "one-pedal feeling". Met name in stedelijk verkeer remt de auto merkbaar af zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Dit effect ontstaat doordat de elektromotor fungeert als een generator die kinetische energie omzet in elektriciteit, deze elektriciteit wordt vervolgens weer teruggegeven aan de hoogvoltage-accu. Hierdoor kan een elektrisch aangedreven model bij lage snelheden goed worden afgeremd zonder het remsysteem te gebruiken en dus kan het met één pedaal worden bestuurd. Hoeveel remenergie wordt gerecupereerd om de auto af te remmen kan worden ingesteld via het regelsysteem van de motor.

MINI ELECTRIC MAAKT FLEXIBEL LADEN MOGELIJK.

De energie voor elektrisch rijplezier haalt de nieuwe MINI Electric uit het elektriciteitsnet. Het model kan hierop worden aangesloten via een conventioneel stopcontact, de MINI ELECTRIC Wallbox of een openbaar laadstation. De laadaansluiting is ontworpen voor laden op wissel- en gelijkstroom met Type 2 en CCS Combo 2 stekkers. Boven de aansluiting geeft een laadindicator een oranje signaal aan het begin, een knipperend geel licht tijdens het laden en groen licht bij een volledig opgeladen accu.

De standaard laadkabel kan worden verbonden met een normaal stopcontact. Optioneel is er een MINI ELECTRIC Wallbox verkrijgbaar om thuis mee op te laden en een driefasenkabel om te gebruiken bij openbare laadstations. Met beide opties kan de hoogvoltage-accu van de nieuwe MINI Electric met de maximale capaciteit van 11 kW in tweeënhalf uur worden opgeladen tot 80 procent en in drieënhalf uur tot 100 procent. Bij een snellaadstation op gelijkstroom kan de energievoorraad zelfs nog sneller worden aangevuld. De laadmodule van de nieuwe MINI Electric is ontworpen voor een maximale laadcapaciteit van 50 kW, waarmee binnen 35 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen.

Bij de MINI ELECTRIC Wallbox wordt ook een installatieservice aangeboden. De Wallbox kan in garages en onder overdekte carports worden geïnstalleerd. Voor maximaal oplaadgemak is er de service CHARGE NOW: de klant krijgt hiermee toegang tot het grootste netwerk openbare laadpunten ter wereld. Registratie bij het laadstation en betaling van de stroom gebeurt via de CHARGE NOW pas of de smartphone-app.

AUTOMATISCHE AIRCONDITIONING.

Tot de standaarduitvoering van de nieuwe MINI Electric behoren automatische airconditioning in twee zones met aparte ventilatie- en temperatuurinstellingen voor de bestuurder en voorpassagier. Het interieur wordt verwarmd via een warmtepomp die restwarmte gebruikt van de motor, aandrijfbesturing, hoogvoltage-accu en buitenlucht voordat die door gaat naar het airconditioningsysteem. De warmtepomp die is ontwikkeld voor de nieuwe MINI Electric is heel efficiënt. Hij verbruikt 75 procent minder energie dan een conventioneel elektrisch verwarmingssysteem en biedt veel klimaatcomfort in de wintermodus. Om de actieradius te vergroten, staan de koel- en verwarmingscircuits in directe verbinding met de aandrijftechniek. De automatische airconditioning van de nieuwe MINI Electric biedt ook bijverwarming en een functie voor stationaire airconditioning. Dit verwarmt of verkoelt het interieur voor vertrek tot een vastgestelde temperatuur. De bestuurder kan via de MINI Connected Remote App de gewenste vertrektijd instellen om de interieurtemperatuur voor te bereiden.

CONNECTED NAVIGATION.

De standaarduitrusting in de nieuwe MINI Electric omvat ook een navigatiesysteem, een centraal instrumentendisplay en MINI Connected diensten die speciaal zijn gericht op elektromobiliteit. Het eDrive scherm toont informatie over het huidige energieverbruik en de actieradius en reikt manieren aan om deze te vergroten, bijvoorbeeld door comfortfuncties uit te schakelen of de recuperatie te versterken. Een cirkel op de navigatiekaart kan de actieradius van de MINI Electric weergeven op basis van de laadstatus. Wanneer de routebeschrijving start, geeft het niet alleen de snelste en kortste route weer, maar ook een GREEN route waarbij de minste stroom wordt verbruikt. Een 6,5 inch touchscreen in de centrale bediening maakt deel uit van de standaard Connected Navigation. Hiermee kunnen de dienst Real Time Traffic Information, het internetplatform MINI Online en de voorbereiding voor Apple CarPlay worden gebruikt. De verbinding met de mobiele telefoon zorgt er ook voor dat de navigatiekaarten van de auto automatisch worden geüpdatet.

STANDAARDUITRUSTINGEN EN GERICHTE PERSONALISATIE.

Als aanvulling op de uitgebreide en hoogwaardige standaarduitrusting zijn er vier exterieur- en interieurpakketten verkrijgbaar voor de nieuwe MINI Electric. Alle vier bestaan ze uit een specifieke combinatie van exterieurafwerking, lichtmetalen wielen, stoelbekleding en interieurafwerkingen. Net als de pakketten Salt, Pepper en Chili bij de huidige MINI modellen kan de bestuurder de auto moeiteloos configureren. De uitrustingspakketten Trim S en Trim M bevatten Connected Navigation, terwijl Connected Navigation Plus deel uitmaakt van de pakketten Trim L en Trim XL. Het uitrustingspakket Trim S biedt de keuze tussen de carrosseriekleuren Moonwalk Grey metallic en White Silver metallic, terwijl de pakketten Trim M en Trim L ook de mogelijkheden Chili Red, British Racing Green metallic en Midnight Black metallic hebben. De kleur MINI Yours Enigmatic Black is beschikbaar in pakket Trim XL.

De buitenspiegelkappen van de nieuwe MINI Electric zijn standaard afgewerkt in Vigorous Grey en optioneel in geel, net als de horizontale sierrand op de grille. De exterieurafwerking kan, ongeacht het uitrustingspakket, worden gecombineerd met een dak en buitenspiegelkappen in dezelfde afwerking als de carrosserie (niet beschikbaar in combinatie met carrosseriekleur White Silver metallic) of anders in zwart of wit. Afhankelijk van de gekozen uitrusting is er de keuze tussen lichtmetalen wielen in de maat 16 inch of 17 inch in maximaal vijf verschillende varianten.

HOOGWAARDIG INTERIEUR.

Van binnen is de nieuwe MINI Electric standaard voorzien van stoelen in Double Stripe Carbon Black stof. Deze maken deel uit van het pakket Trim S. De pakketten Trim M en Trim L hebben stoelen in de stof/leercombinatie Black Pearl en Cross Punch Carbon Black leer. De stoelvariant MINI Yours Lounge Carbon Black leer is onderdeel van het pakket Trim XL. De vier optionele interieurafwerkingen voor de MINI Electric bieden een harmonieuze combinatie van interieurmaterialen, Colour Lines, kleuren hemelbekleding, stuurwielen en vloermatten. De Interior Style MINI Dark onderstreept de sportieve kant van het nieuwe model terwijl de Interior Style MINI light het elegante karakter accentueert. De Interior Style MINI Electric heeft gele naden en een MINI Electric logo op de vloermatten en bepaalde oppervlakken – accenten die duurzame mobiliteit benadrukken. Tot slot omvat de Interior Style MINI Yours de hoogwaardige materialen en afwerking MINI Yours Piano Black illuminated en het MINI Yours sportstuurwiel.