DE NIEUWE BMW iX3.

Het eerste volledig elektrisch aangedreven BMW X model is klaar: de BMW iX3. De technische kennis en ervaring die BMW heeft opgebouwd met de ontwikkeling van de BMW i modellen is nu ingezet voor een volledig elektrisch model uit de X-familie van BMW. De geheel nieuwe BMW iX3 verenigt lokaal emissievrij rijplezier met het sportieve karakter waar de auto’s van BMW om bekendstaan, en het comfort en de veelzijdige functionaliteit en ruimte van een Sports Activity Vehicle (SAV). De BMW iX3 is standaard zeer rijk uitgerust en is leverbaar voor een consumentenadvies prijs vanaf € 71.000,-.

DEBUUT VOOR BMW eDRIVE.

Met de BMW iX3 debuteert ook de BMW eDrive technologie van de vijfde generatie. De nieuwste versies van de elektromotor, de elektronica, de laadtechnologie en de hoogvoltage-accu brengen een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van prestaties, energieverbruik en actieradius. De componenten die ontwikkeld zijn door BMW Group zelf worden vanaf 2021 ook in de BMW i4 en BMW iNEXT gemonteerd. De BMW iX3 beantwoordt daarmee niet alleen aan de huidige behoeften van belangstellenden voor elektrische auto’s, maar geeft ook vorm aan de toekomst. BMW heeft de vijfde generatie BMW eDrive technologie ontwikkeld tot een niveau dat dat van andere fabrikanten overtreft. Daarmee vormt de technologie een uitstekende basis voor economisch verantwoorde en duurzame toepassing in seriemodellen. Tegelijkertijd heeft het SAV concept van de auto al een grote aantrekkingskracht, wat wereldwijd samengaat met de groeiende vraag naar volledig elektrische premium auto’s. De BMW iX3 verschijnt dus op het juiste moment op de markt.

GEÏNTEGREERDE AANDRIJVINGSTECHNIEK.

De geïntegreerde aandrijvingstechniek in de BMW iX3 is essentieel voor het optimaliseren van het vermogen en de efficiency. In de nieuwste BMW eDrive technologie zijn de elektromotor, de elektronica en transmissie in één behuizing samengebracht. De elektromotor in de BMW iX3 werkt volgens het principe van een synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten. In deze constructie is het gebruik van zeldzame aardmetalen overbodig. De elektromotor in de BMW iX3 levert 30% meer kracht in vergelijking met de motoren in bestaande volledig elektrische modellen van BMW Group. Het rendement van de elektromotor loopt op tot 93%, terwijl het rendement van verbrandingsmotoren nog geen 40% bedraagt. Het nieuwe aandrijvingssysteem heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en een indrukwekkend koppel van 400 Nm. Dat blijft – anders dan met veel andere elektromotoren – in stand bij hoge toerentallen.

6,8 SECONDEN NAAR 100 KM/H.

De BMW iX3 sprint vanuit stilstand in 6,8 seconden naar 100 km/h, wat vergelijkbaar is met de conventioneel aangedreven BMW X3 xDrive30i. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h. De aandrijving op de achterwielen zorgt niet alleen voor het klassieke rijplezier waar BMW om bekendstaat, maar ook voor optimale tractie – dankzij ARB technologie (wielslipbeperking in het motormanagement geïntegreerd) – en uitzonderlijke efficiency. De vooruitstrevende celtechnologie speelt een hoofdrol in de nieuwste ontwikkelingen van hoogvoltage-accu’s. De opslagcapaciteit van de accu is in verhouding tot zijn afmetingen en gewicht, ingrijpend toegenomen. De energiedichtheid van de 188 cellen van de accu in de BMW iX3 is ongeveer 20% groter dan de accu’s die BMW Group tot op heden voor zijn elektrische modellen toepast. Een bruto capaciteit van 80 kWh – waarvan 74 kWh wordt gebruikt – en de hoge efficiency van de aandrijving geven de BMW iX3 een actieradius van maximaal 459 kilometer in de WLTP testcyclus.

EFFICIENCY.

De uitzonderlijke efficiency van de elektromotor en zijn zeer hoge laadcapaciteit geven de BMW iX3 een grote actieradius. Tijdens een reis van pakweg Den Haag naar München hoeft een BMW iX3 minder vaak te stoppen om de accu op te laden dan vergelijkbare andere elektrische auto’s, waarvan de efficiency wordt beperkt door hun grotere en zwaardere accupakketten. En de tussenstops duren korter. Efficiency en comfort worden verder verhoogd met de digitale diensten van BMW Connected Charging. Bij het plannen van een reis en het berekenen van de aankomsttijd biedt de functie E-Route optimale adviezen voor tussenstops om de hoogvoltage-accu op te laden. De functie biedt ook handige informatie over de faciliteiten van het laadstation – bijvoorbeeld beschikbaarheid en betaalmogelijkheden – en points of interest in de omgeving.

ENERGIETERUGWINNING.

Adaptieve energieterugwinning (Brake Energy Regeneration) verhoogt de efficiency en het comfort tijdens het rijden met de BMW iX3. De mate van regeneratie van de remenergie past zich aan aan de verkeerssituatie op basis van gegevens uit het navigatiesysteem en benut de signalen van de sensors van de bestuurdersassistentiesystemen. Bij nadering van bijvoorbeeld een langzamere voorligger, een kruispunt of een traject waar een lagere snelheidslimiet geldt, wordt de maximale hoeveelheid energie teruggewonnen. De Coasting modus wordt geactiveerd zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat op een weg met weinig ander verkeer. Als alternatief voor adaptieve regeneratie kan de bestuurder in rijmodus D kiezen uit de instellingen Hoog, Middel en Laag voor Brake Energy Regeneration.

OFFERTE AANVRAGEN.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Laat uw gegevens achter, we nemen graag contact op om de mogelijkheden met u te bespreken.