BMW met waterstofauto op de weg: BMW iX5 Hydrogen.

Na vier jaar ontwikkeling, gaat het voertuig- en ontwikkelingsproject BMW iX5 Hydrogen de cruciale volgende fase in. De komende jaren zal BMW een vloot van tientallen exemplaren van deze waterstof-elektrische BMW X5 wereldwijd gaan testen. Ook zullen diverse doelgroepen de mogelijkheid krijgen om kennis te maken met wat de BMW iX5 Hydrogen allemaal te bieden heeft.

KORTE HIGHLIGHTS:

  • Maximaal vermogen elektromotor: 295 kW/401 pk
  • Maximaal koppel elektromotor: 720 Nm
  • Continu vermogen brandstofcel: 125 kW/170 pk
  • Acceleratie 0-100 km/u: minder dan 6 seconden
  • Topsnelheid: 205 km/u (met volledig opgeladen accu), 185 km/u

 

  • Waterstofverbruik in WLTP-testcyclus: 1,19 kg/100 km
  • Actieradius WLTP-testcyclus: 504 km
  • Capaciteit 2 waterstoftanks: 6 kilogram gasvormig waterstof
  • Vultijd waterstoftanks: 3-4 minuten
  • Aandrijving: achterwielen
slider-1-min.jpg
slider-2-min.jpg
slider-3-min.jpg
Slider-4-min.jpg
slider-5-min.jpg
slider-6-min.jpg

TECHNOLOGIE

De BMW iX5 zal een voor BMW nieuwe techniek gebruiken. De BMW iX5 combineert waterstof brandstofcel technologie met de vijfde generatie e-Drive systeem. Het aandrijfsysteem gebruikt waterstof als brandstof door het om te zetten naar elektriciteit. Dit proces geeft het aandrijfsysteem een elektrisch vermogen van 125kW/ 170 pk met waterdamp als enige uitstoot. Deze techniek en aandrijfkracht maken het ook mogelijk om langere afstanden constant hoge snelheden aan te houden. De elektromotor is ontwikkeld op basis van de vijfde generatie BMW e-Drive technologie die ook in de BMW iX wordt gebruikt. De elektromotor dient tijdens de inloop- en uitloopfasen dienst als generator en levert hiermee energie aan de stroomaccu. De energie die in de stroomaccu is opgeslagen wordt ook gebruikt voor bijzondere en sportieve rijmanoeuvres. Met een systeemvermogen van 275kW/ 374pk betekent dit een garantie voor de kenmerkende rijervaring van BMW.

 

 

 

DUURZAAMHEID

De aerodynamische wielen van de BMW iX5 komen met duurzaam geproduceerde banden gemaakt van natuurlijk rubber en rayon. De materialen zijn vergaard in naleving met de door FSC gezette standaarden. BMW is de eerste automotive fabrikant die Pirelli banden gebruikt die alleen gebruik maken van natuurlijk gecertificeerd rubber en het op hout gebaseerde rayon in zijn productie auto's.